Skolspåret på Internetdagarna 2014

Cecilia Johansson av Linda Svanber för webbstjärnan CC BY

Det bästa med att föreläsa på Internetdagarna var nog att Linda Svanberg tecknade medan jag pratade.

Temat för skolspåret på årets Internetdagar var barn- och ungas digitala kompetens. Efter Kristina Alexandersons inspirerande inledning var det min tur att föreläsa om min avhandling. Jag pratade om ett slags mediets paradox.Å ena sidan är den literacy som eleverna erbjuds via Internet komplex och svår för högstadie-ungdomarna. Men å andra sidan tillåter mediet en så aktiv, social och autentisk lärprocess, vilket innebär att eleverna kan övervinna svårigheterna och överträffa sig själva. En förutsättning är dock att undervisningen erbjuder relevanta stödstrukturer för lärandet. Ett exempel i min studie är dagboken med dess kronologiska narrativa struktur. En annan är den öppna kommunikationssituationen, ett öppet rum, som gör att eleverna läser varandras texter och delar erfarenheter av skrivandet. Linda Svanberg tecknade mitt föredrag.

Nästa föreläsare var Mikael Tylmad, en eldsjäl och IT-pedagog som driver en progammeringsstudio för intresserade elever utanför skoltid på Södertörns friskola. Mikael hade med sig två härliga elever, Alicia och Gustav från år 9. Alicia var fysiknörd och hade konstruerat en datamus för handkappade. Den styrdes med fötterna. Gustav hade byggt webbplatsen Skoljakt.se som en hjälp av välja grundskola utifrån olika kvalitetsparametrar. Nu har också skolverket kommit med sin valjaskola.se, men som Gustav påpekade tillåter inte den att man jämför skolor mellan kommuner, vilket alltså skoljakten gör.

På eftermiddagen höll flera föredragshållare korta men intressanta föredrag.
Karin Nygårds brinner för programmering i grundskolan och håller på att hacka läroplanen i jakt på kursplanemål som kan användas.
Katarina Lycken Rüter från skolverket visade dock med några exempel ur lgr11 att man inte behöver leta. Redan i kap 1 och 2 finns skrivningar som  kräver att vi utvecklar elevers digitala kompetens. Problemet, eller skandalen, som Katarina uttryckte det är snarare att Sverige inte har en likvärdig skola, varken vad det gäller utrustning eller undervisning. Jan Gulliksen, Gulan, professor från KTH och ordförande i digitaliseringskommissionen kom in på den gamla ”mobil eller inte i klassrummet” frågan. Han tyckte föga förvånande att elever skulle använda mobil i klassrummet. Men frågan är kanske snarare vad som händer med likvärdigheten om vi förutsätter att eleverna har egen utrustning att använda. Min egen dotter som går i 9:an blir irriterad när hennes lärare uppmanar eleverna att t.ex. spela in något på den egna mobilen. ”Alla kanske inte har en mobil i min klass” som hon säger. Till sist pratade Måns Jonasson från Stiftelsen .SE om sitt arbete med barnhack, programmeringskurser för yngre barn. Hans stora problem är att få flickor att anmäla sig till kurserna. Det är en skriande brist på IT-ingenjörer så hur löser vi problemet med att flickorna exkluderas både från en digital kompetens och en viktig arbetsmarknad? Ingen i panelen hade något bra svar. Men anmälan till Måns barnhackgrupper fylls på tills dess att han kan fylla en grupp till hälften med flickor.

Efter fikat fick vi höra 8 korta femminuterspresentationer med olika perspektiv på digitala kompetens hos barn och unga. Kolla upp dem här:
Jacob Möllstam, klasslärare och IT-pedagog i Jonsered och en av årets guldäpplevinnare
Kajsa Sillén klassbloggare från Järfalla
Adam Jönsson SO-lärare från Älvsjö med en aktuell julkalender om mod.
Elisabeth Jagell, slöjdlärare från Uppsala
Andreas Nordh, skolbibliotekarie och IT-pedagog i Märsta
Sara Mörtsell, Wikimedia
Malin Nilsson IT-pedaggo från Sjöbo talade om IT i förskolan
Ulrika Engström MIK, Statens medieråd

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *