Källor på nätet – Amerikanska historiedidaktiker visade vägen

I våras hade jag förmånen att få samrätta nationella provet i historia i år 9 med kollegor på min skola. Det var ett enormt arbete. Vi var fyra lärare som jobbade stenhårt bortåt en vecka för att rätta 120 prov och då räknar jag inte de tre dagsverken som krävdes för att skriva in och sammanställa resultaten. Men enligt min mening var det värt varenda minut.

Provet är hemligt i flera år framåt, men utan att gå in på innehållet kan jag konstatera att både frågorna och elevsvaren gav oss en ordentlig tankeställare.  Vi utgår förstås redan från kursplanen i lgr11 och vi vet att källor utgör grunden för kunskapsproduktionen i ämnet. Men vi kan göra mer. Eleverna behöver utveckla förmågan att tänka som en historiker. Det innebär i sin tur att tolkning och värdering av ett historiskt källmaterial måste få ett mycket större utrymme i undervisningen inom kursplanens alla fyra huvudrubriker: Historisk referensram, begrepp, historiebruk och förstås inom källkritik.

Källorna finns redan på Internet

Jag har länge saknat bra läromedel med källor som är anpassade till kursplaners innehåll och elevers läsförmåga. (Libers Historien pågår är ett undantag, men den är slut på förlaget) När jag nu behövde källor till min undervisning i år 8 var det ändå förhållandevis enkelt att hitta ett stort material på Internet.

Historia var nämligen ett av de första skolämnena som hamnade på nätet. Redan i slutet av 90-talet började brittiska och amerikanska universitet bygga upp webbplatser med databasliknande källsamlingar för skolan. Roy Rosensweig och hans Center for History and new Media ledde exempelvis ett stort webbprojekt om franska revolutionen. 

Webbplatsen  Källor i historieundervisningen

Källmaterialet finns alltså därute på Internet. Texterna är förstås skrivna på engelska. Men jag har översatt en del och andra klarar eleverna av att läsa ändå. Källorna har jag sedan lagt på webbplatsen  Källor i historieundervisningen. Där finns också länkar och uppgifter till texter och bilder. Jag har publicerat material som jag uppfattar är fritt. Hoppas dock att professor Sam Wineburg, historiedidaktiker från Stanford, förlåter mig för bearbetningen av hans fantastiska övning om Rosa Parks och hennes bussresa 1954. Det är  ingen riktig ordning på bloggen ännu, men det går bra surfa runt och att använda det som ligger där. Jag blir också tacksam för tips på källor och förslag på uppgifter.

Till sist tipsar jag gärna om ett litet projekt som jag gjorde med mina 7:or förra året. Eleverna fick fråga sina föräldrar om vilka händelser i det nära förflutna som kommer att bli historia i framtiden. Sedan fick de leta reda på en blivande historisk källa på nätet som handlade om deras händelse och värdera den källkritiskt enligt de gamla hederliga kriterierna äkthet, närhet, beroende och tendens. Till sist skulle de resonera om händelserna skulle bli historiska eller inte. Allt redovisas på bloggen Historien skrivs nu. Uppgiften är tänkt som en introduktion till källkritiken som metod och till diskussionen om vad historia är och varför vi läser ämnet i skolan.

 

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *