Puenteduras SAMR-modell en vägvisare på Helenelundsskolan

Detta är det klart mest lästa inlägget på min blogg. Men sedan jag skrev det har jag reviderat min uppfattning om Ruben Puentedura en smula. Jag googlade och upptäckte att han har sin doktorsgrad i kemi. Han har arbetat med skolutveckling inom NO-ämnena i många år, men han har inte publicerat någon vetenskaplig artikel om sin SAMR- modell. Den är så vitt jag förstår helt oprövad. Jag saknar ett sammanhang där modellen knyts till pedagogisk teori, kunskapssyn och didaktiska frågeställningar. Innan vi diskuterar vad ett omdefinierat lärande kan vara, vore det fint om Ruben kunde definiera vad lärande är. I de svenska styrdokumenten är det för övrigt inte lärande, utan ordet undervisning, som står i fokus (ordet nämns 17 gånger i svenskans syftesbeskrivning i lgr11). Med detta sagt tycker jag fortfarande att bloggarna i inlägget är fina exempel på god undervisning och lärande, så fortsätt gärna läsa.

Sollentuna kommun har antagit en ny ikt-strategi för skolan. Bl.a. ska ikt vara en naturlig del av undervisningen.  Ruben Puenteduras SAMR modell ska också vara en vägvisare för Helenelundsskolans lärare.  SAMR står för fyra olika utvecklingsnivåer som lärare genomgår när de börjar använda IKT i undervisningen. På svenska blir SAMR EUMO, ersätta, utveckla, modifiera och omdefiniera.

Martin Tallvid beskriver ”trappan” på ett överskådligt och lättbegripligt sätt i En – till – Falkenbergs väg till framtiden, delrapport 3. På den första och grundläggande nivån Substitution ersätter datorn bara ett annat verktyg, t.ex. pennan. Datorn används helt enkelt som skrivmaskin. På den andra nivån, Augmentation,  utvecklas och används fler funktioner på datorn. Läraren kanske har genomgångar med hjälp av en PowerPoint eller kommunicerar med sina elever via e-post.

När hon har kommit så här långt menar Puentedura att teknikanvändningen påverkar utformningen av undervisningen, den modifieras och då är vi uppe på den tredje nivån Modifikation. Nu  gör eleverna egna presentationer i PowerPoint, publicerar texter på en hemsida eller sätter ihop en PhotoStory. För lärare motsvaras nivån av tre PIM-stjärnor.  Det känns bra att i stort sett alla lärare på Helenelundsskolan redan befinner sig här.

Vårt mål – att omdefiniera lärandet

Men målet är alltså att nå ännu längre, att omdefiniera lärandet. Detta är så klart den mest spännande nivån. Puntedura hävdar nämligen att det är först nu som man kan påvisa en påtaglig utveckling i lärandet hos eleverna. Redefinition, denna sista och högsta nivå är inte helt lätt att förstå. Men det handlar om att lärarna helt eller delvis har omdefinierat uppgifterna till eleverna.  Lärarna konstruerar exempelvis uppgifter som tidigare inte gick att genomföra. Ett vanligt exempel är att eleverna har möjlighet att kommunicera med experter och andra elever utanför skolan. Genom exempelvis en Wiki kan de också samarbeta på helt nya sätt. Mina revolutionsbloggar (till höger) är ett annat exempel. Eleverna kunde kommunicera med varandras historiska gestalter på ett sätt som inte hade varit möjligt utan bloggen. Det var också tydligt att eleverna blev aktiva medskapare till omdefinitionen av lärandet.

Bloggen Bonjour Stockholm är ytterligare ett strålande exempel. Bloggen skapades som ett projektarbete av några tjejer på Rudbecksskolan här i Sollentuna. Det är en reseguideblogg som riktar sig till unga fransmän som vill resa till Stockholm.  Via inläggen visar tjejerna upp ett Stockholm för unga. De tipsar om billiga och mysiga caféer, om roliga klubbar och var man enkelt kan träffa andra ungdomar. Bloggen blev en succé och lästes av många, men inte nog med det. Några franska ungdomar tog kontakt med de bloggande tjejerna och undrade om de inte kunde träffas när de besökte Stockholm. Flickorna tog chansen att få träna sin franska och knyta nya kontakter. Detta kunde varken eleverna eller deras lärare förutse utan det blev en spinnoff effekt som inte hade kunnat äga rum utan bloggverktyget.

När Ruben Puentedura besökte Göteborg i höstas ställde Camilla Rudevärn den smarta frågan: Om jag som lärare skulle göra en sak som hade med IKT och göra på mina lektioner. Vad skulle jag göra då? Ruben svarade BÖRJA BLOGGA MED ELEVERNA! Ett roligt och förhållandevis enkelt sätt att komma upp för trappan

Föredraget som Ruben höll i Göteborg hittar du på Sollentuna skolors IKT- wiki

Här ser du ett smakprov på föredraget som Ruben Puntedura höll för Camilla Rudevärns kolleger i Mölndal när han besökte Göteborg

Det här inlägget postades i Bloggar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Puenteduras SAMR-modell en vägvisare på Helenelundsskolan

  1. Pingback: TeachMeet och Framtidens lärande 2012 | DViS: Shift happens

  2. Pingback: Avsändare och kontext ett måste också för Ruben Puentedura | Blogg och lärande

  3. Pingback: Skippa Puentedura men läs Selwyn | Blogg och lärande

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *