En arkeolog förstör sin källa samtidigt som hon studerar den Det enda som återstår är alltså dokumentationen och de idéer och reflektioner som anläggningarna väckte. Under utgrävningens gång pågår därför en ständig diskussion om hur platsen ska tolkas och förstås. Mer eller mindre galna idéer bollas mellan inmätningar och fyndregistrering. Roligt och kreativt men också nödvändigt för att skapa en bild av vad som skedde på platsen en gång i tiden.
Jag hoppas att vi SO-lärare, genom att blogga tillsammans, stannar upp ett tag, lyfter blicken och rätar på ryggen. När vi lyssnar på varandra, delar med oss och hjälps åt med att få jobbet gjort, då kommer också de goda idéerna.
Hej Cecilia!
Jag vill bara säga hur glad jag är att jag hittat din blogg IKT- och sen då?. Ur ett lärarperspektiv är den oerhört engagerande och inspirerande!
Nu börjar vi så smått på Gärdesskolan också och det är mycket tack vare dig!
mvh Anna, SO-lärare på Gärdesskolan
Tack, vad roligt att höra. Vill du skriva ett gästinlägg på bloggen när ni har kommit igång? Det vore i så fall jättekul
/Cecilia