Cecilia Johansson

Nya Cilla

Foto: Kristina Alexanderson

Till vardags är jag högstadielärare i svenska, historia och geografi på Helenelundsskolan. Jag är också forskarutbildad vid en nationell forskarskola för lärare  Historiska medier vid Umeå Universitet och högskolan Dalarna. Min avhandling Högstadieungdomar skriver historia på bloggen – Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap beskriver mötet mellan digitala medier och en formell undervisningssituation i historia. Jag visar hur elever själva kan producera historia genom interaktion med det förflutna, klasskamrater och digitala medier.

Som lärare har jag också drivit flera lokala pedagogiska utvecklingsprojekt i min kommun Sollentuna och jag belönades med Sollentuna pedagogpris 2012 för mitt arbete.

Inom det breda fältet IKT i skolan arbetar jag mycket med  hur vi med hjälp av bloggar och webbplatser kan stödja ungdomars språkutveckling och digitala bildning. Mitt mål är att skapa en modern och inspirerande lärandemiljö samtidigt som vi bryter vi den nedåtgående trenden med sämre läsförståelse. Kort sagt; skolan ska vara modern, rolig och relevant men alltid fokusera på en effektiv inlärning för alla.

Kommunikation och förståelse är nyckelorden för mina bloggar. Interaktiviteten och möjligheten att arbeta med estetiska lärprocesser gör bloggen till ett så roligt och effektivt läromedel.

Till höger här på sidan ser du några exempel på bloggar som jag har gjort tillsammans med mina elever läsåret 2010/2011. Titta gärna runt och låna idéer. När jag själv hittar goda exempel så länkar jag dem hit till webbplatsen.

 

 

4 svar till Cecilia Johansson

  1. Marie Rosvall skriver:

    Hej!
    Jag har tittat på din blog superstarmedia och några frågor: Skriver eleverna texterna först i word och kopierar in dem? Ligger texterna som inägg eller sidor? Har varje elev eget användarnamn och login? Vilken behörighet har eleverna? Jag har varit på webbstjärneutbildning idag och tycker att det verkar kul att blogga men jag har fortfarande många frågor.

    Hälsningar
    Marie Rosvall, lärare i svenska och spanska i Visby

    • Cecilia skriver:

      Hej!
      Kul att vill börja blogga. Ja, eleverna skriver i Word först. Om det handlar om längre texter som fakta eller noveller så blir det omständligt att skriva direkt som ett inlägg eftersom alla texter måste ”processas” innan de publiceras. Kortare inlägg som exempelvis citaten på Ondskanbloggarna skriver de direkt som inlägg. Det beror ju lite på hur rutinerade eleverna är. På superstarmedia har alla elever användarkonton, flera är tom administratörer. Men det är enklare för eleverna om du gör ett elevinlogg som alla som vill kan använda. De glömmer sina användaruppgifter. Men då måste du ha namnen som kategorier eller taggar. Anonyma texter är trista. Jag föredrar inlägg framför sidor när eleverna ska publicera sig. Men som du ser på skrivbloggen så har eleverna presenterat sig på egna sidor. Här finns hur många varianter som helst. Men mitt bästa tips är att använda möjligheten till kommentarer. Låt eleverna kommentera varandras arbete. Det finns en massa fördelar om det som jag har skrivit om lite här och där, bl.a. på bloggen Ikt och sen då. Lycka till och återkom gärna med fler frågor :)

  2. Pingback: TeachMeet och Framtidens lärande 2012 | DViS: Shift happens

  3. Pingback: En skarp vinnarskalle -Cecilia JohanssonSer du mig? | Ser du mig?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *