Lär dig vad en blogg är: Fråga elever och läs exempelvis Bloggen möter undervisningen av Liza Greczanik. Du blir garanterat inspirerad.
Börja enkelt: Du behöver inte ens publicera den första bloggen. Låt eleverna prova på att göra inlägg och skriva kommentarer och lyssna på deras synpunkter. Under inställningen låter du den vara privat tills det känns bra att visa världen.
Formulera en idé: vad ska din blogg handla om, och igen, börja med något enkelt. Idéer finns här under fliken inspiration och i massor på Webbstjärnan
Strukturen är viktig: Hur duktiga elever du än har så behöver de hjälp med strukturen. Detta gäller långt upp på gymnasiet. Det är jätteviktigt att du och alla andra hittar på webbplatsen. Ta hjälp av färdiga bloggar.
Tänk igenom säkerheten ordentligt: Se till att föräldrarna skriver på någon form av avtal om huruvida barnen får synas på bild eller inte. Se till att alla barn har egna användarnamn. på det viset kan du alltid identifiera den som agerar på bloggen. Detta är otroligt effektivt mot alla former av otrevligheter och mobbning.
Informera föräldrarna: Du måste ha föräldrarna med på tåget, men ha gärna något att visa upp på föräldramötet. Diskutera igenom säkerhet och pedagogiska fördelar ordentligt. Tack vare Facebook har föräldrarna slappnat av. De är medvetna om att deras barn ofta ligger ute med både namn och bild ändå.
Upphovsrätten måste du ha koll på. Skolverkets Kolla källan har all information du behöver.
Ta hjälp av eleverna: De är ovärderliga när det kommer till tekniken. Se också till att de öser beröm över varandra. positiva kommentarer motiverar och skapar trygghet. Prova er fram. Vad fungerar bäst för er? I början kanske både du och eleverna vill att allt ska vara tipptopp. Se till att det blir det då. Läs allas texter, rätta om det behövs. Ditt jobb är att få alla i klassen att vara stolta över att det kan och vågar publicera sitt arbete.
Tävla i Webbstjärnan: Du väljer själv hur mycket energi du vill lägga på själva tävlandet men utnyttja resursen. Gå på workshops, leta på deras webbplats och bombardera dem med frågor.