Lärares profession och skolans IT-satsningar

Jag hade förmånen att få lyssna till professor emeritus i pedagogik Ulf P Lundgren  i förra veckan. Forskarskolan Teknikburna kunskapsprocesser på högskolan Dalarna stod som värd och några av oss från Historiska medier passade på att ansluta.

Ulf började med att ge en bred bakgrund av IT i skolan ända ifrån behaviourismens glansdagar på 60-talet över KK-stiftelsens miljardsatsning på 80-talet (3,7 miljarder sprättes iväg,med den otroligt misslyckade Kompisdatorn som huvudnummer) via 90-talets ITIS-projekt fram till projektet LearnIT. Ulf hade ett öppet och humoriskt förhållningssätt och tillstod stora misstag både från politiken och forskarsamhället. Som fördjupning rekommenderades för övrigt  Samhälle teknik och lärarande en antologi med Thomas Karlsohn som redaktör som ingår i serien som publicerades inom ramen för Learn IT.

Den historiska tillbakablicken ledde fram till dagens stora frågor om IT i skolan. Vart är vi på väg och hur ska vi undvika fler dyra misstag? Ulf menade att de tidigare satsningarna hade en sak gemensam; man hade INTE lyssnat på lärarna. Han återkom också flera gånger till vikten av att läraryrket återprofessionaliseras, för att de stora satsningar som nu görs ska betala sig.

Just nu sprider sig en-till-en satsningarna över Sveriges kommuner som en löpeld. Drömmar om en effektivare undervisning knyts till tankar om att Sverige måste kunna konkurrera i en globaliserad värld. Kanske är datorer lösningen på alla problem som skolan står inför. Men  vad som än händer är det oundvikligt att  kommunerna kommer att behöva motivera och utvärdera sina satsningar. En inte alltför vild gissning är då att vi får se fler rapporter som visar att lärarna underanvänder tekniken och att elevers lärande inte påverkas särskilt mycket när den används. Då gäller det att tänka efter och lyssna på kloka människor så att vi inte gör om misstag från förr. Så här tänker jag efter att ha lyssnat på Ulf.

Sluta prata IT och börja prata skolutveckling. Läs exempelvis Helena Kvarnsells roliga och tänkvärda inlägg Jag är så trött på IT .

Lärarna är nyckeln till framgång. Sjösätt inte några stora dyra IT-satsningar utan att fråga dem. Undvik exempelvis utbildningar för alla Sveriges lärare, där vi får tips om en massa gratisresurser på Internet. Lärarna kommer att gå kursen, ha roligt och bli inspirerade men de kommer inte att förändra sin undervisning utan nya förutsättningar att utföra sitt arbete.

Satsa på att ge oss tid att utveckla vår undervisning tillsammans på arbetstid. Som det nu är sitter lärare runt om i Sverige och utvecklar undervisningsmetoder med hjälp av IT som de dessutom generöst delar med sig av. Men de gör det gratis, i bästa fall på förtroendetid men mer troligt på sin fritid. Utan dessa eldsjälar skulle IT-satsningarna som görs ute i kommunerna vara en fullkomlig katastrof. Det är självklart inte OK att lärare utför kvalificerat metod och utvecklingsarbete utan ersättning. Men en annan konsekvens är att skolan inte blir likvärdig och rättvis när IT-satsningarna är beroende av entusiaster som jobbar på sin fritid.

Den här typen av breda och djupa analyser som Ulf kan göra tack vare sin långa erfarenhet  är viktiga när vi ska försöka göra rätt i en komplex verklighet. Det blir också tydligt att pedagogik och enkla lösningar inte hör ihop. Men det visste vi ju redan, alla vi som är professionella lärare alltså 🙂

Lyssna på Ulf. Här pratar han om teknik och lärande på You tube. Inspelningen är från 2011. 

 

Det här inlägget postades i Digitala arbetssätt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *