Bild och SO – vi drar nytta av varandras kompetenser

”Har du också högre betyg bland dina tjejer än på killarna?” Det är betygssättartider på skolan och frågan kom när jag passerade bildlärarna. Javisst, har jag det. Det har blivit så självklart att jag knappt ens reflekterar över det längre.

Anders Skarin, bildläraren funderade på om han skulle jobba mer med photoshoppade bilder eftersom han tyckte att killar ofta var intresserade och tyckte att bildämnet blev roligare då. Vi diskuterade också språkets betydelse för att få killarna att lyckas bättre.

Kanske kan bilden Tornado på Malmvägen tjäna som exempel. Killen som gjorde den blev överlycklig när han förstod att det gick fint att göra en bild som fördjupning på arbetsområdet Vår kommun i samhällskunskap. När jag frågade om han hade tillgång till Photoshop och kunde hantera programmet så var det inga problem. Han visste precis vad han skulle göra och utstrålade självförtroende.

 Nästa lektion frågade han vad det hette, en sådan där som snurrar runt, du vet. Han fick ordet och frågan om hur han tänkte kring sin bild. Han måste ju kunna prata om den också för att uppgiften skulle kunna bedömas. Då blev det svårt igen. Bilden uttryckte komplexa samhällsfrågor där ord som inflytande, demokrati, segregation, ungdomsarbetslöshet behövdes. Vi löste det med hjälp av klasskamraterna. De fick tolka bilden på skrivbloggen och eleven genomförde sedan en personlig och mycket bra redovisning för klassen. Jag berättar mer på seminariet Digital inget val.

Jag vill också tro att bilden påverkade resultaten för fler elever. När pojken jobbade med sin bild kom flera kompisar och tittade och kommenterade. De tyckte att bilden var väldigt bra och spännande.  Tre av dessa killar satte sig sedan tillsammans och pluggade 6 (!) timmar till det svåra provet som avslutade arbetsområdet. Alla tre presterade på högre betygsnivå för första gången i SO på högstadiet (de går i 8:an). Nyckeln till framgång var så klart att de läste och diskuterade den svåra lärobokstexten tillsammans. Men någonstans tror jag att självförtroendet som bilden gav, faktiskt gjorde att killarna vågade föreslå för varandra att de skulle plugga ihop.

Bildlärarna då? Jo, de bestämde sig för att lägga in en bilduppgift för 9:orna när vi läser andra världskriget i SO. Det kommer att bli jättebra. Killarna längtar efter andra världskriget genom hela högstadiets SO-undervisning och att dessutom få uttrycka sig i bild är helt perfekt. Jag ser fram emot att bli bättre på att få elever att nå längre i mitt ämne med hjälp av bildlärarnas kompetens, kanske våga släppa texten ibland och låta bilden tala.  

 Och det är ju så här som gör vårt jobb så roligt! Precis som våra elever så måste vi samarbeta. Tillsammans har vi alla de kompetenser som krävs för att utveckla de färdigheter som ungdomarna behöver i sina liv. Ingen lärare idag klarar det ensam. Hur skicklig han eller hon än är och det är jag glad över.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bild och SO – vi drar nytta av varandras kompetenser

  1. Pingback: SO och bild har nytta av varandra | IKT…och sen då?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *