Källkritiken hänger på språket

Jag läser Lise Iversen Kulbrandstads artikel Läs- och skrivpraxis framför datorn i Det hänger på språket, red Louise Bjär. Boken har några år på nacken och IKT är som bekant extrem fäskvara. Men det Lise skriver om källkritik håller fortfarande. Hon börjar med att konstatera att digital kompetens bygger på kompetens i läsning och skrivning. Eleven måste förstå källan. Vilken läskompetens kräver NE exempelvis? Jag vet inte, men jag vet att mina elever i 9:an som precis klarar en kvällstidningstext eller en artikel på Wikipedia tycker att deras artiklar är svårlästa.

När eleven har förstått sin källa måste den värderas.  Lise konstaterar att det svåraste med källkritik är att få eleverna att förstå varför de ska syssla med den överhuvudtaget. En orsak är att de inte förstår att texter i läroböcker eller för den delen i tidningsartiklar är granskade av en redaktör. Och att inte alla texter på Internet har den kvalitetskontrollen trots att de ser fina och redigerade ut.

Det har som sagt gått några år sedan undersökningen genomfördes och jag vågar påstå att medvetenheten om behovet av källvärdering på internet i alla fall har ökat i skolan.  Men problemet att eleverna helt enkelt har för dåliga kunskaper om det som sökningen gäller kvarstår. Samtidigt går ju skolan ut på att de ska lära sig och övning ger färdighet.

Slutsatsen blir att förutom att vara en god läsare så måste eleven också behärska olika sökstrategier och effektivt kunna värdera och sätta sig in i den information som hon har hittat. Sedan måste hon kunna göra en källkritisk granskning. Och inte nog med det. Eleverna måste också behärska olika lässtrategier som översiktsläsning och Internets olika texttyper. Kort sagt en strategisk textkompetens för att kunna välja ut och hantera informationen.

Hej hopp, vi svensk- och SO-lärare har lite att jobba med :). Jag ger mig gärna ut på Internet med mina elever, men jag håller fortfarande hårt i mina läroböcker.

Lise införde SMART en checklista för olika sätt att värdera en webbplats. Var den producerad utifrån en speciell SYNVINKEL, Vad var MÅLET med den. Hade den som publicerat sidorna AUKTORITET? Var innehållet RELEVANT och till sist när var webbplatsen producerad eller uppdaterad dvs. TID.

Det här inlägget postades i Digital bildning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *