Ikt och sen då – nu är vi klara

För två år sedan startade vi, några SO-lärare på Helenelundsskolan ett pedagogiskt utvecklingsprojekt som vi kallade Ikt och sen då. Då gick implementeringen av 1 till 1 konceptet med en dator till varje elev i rasande fart. Stora visioner om en kreativ skola med ett nytt omdefinierat effektivt lärande präglade diskussionen. Många av oss lärare försökte hänga med så gott vi kunde och några, som jag själv gick in i ett frälsningsliknande tillstånd. Det är ju så kul med digitala verktyg.

Men så lätt övertygas inte ett gäng garvade högstadielärare. Vi saknade ett kritiskt perspektiv. Var fanns klassrumsstudierna som vi så väl behövde för att kunna grunda vår undervisning på vetenskap och väl beprövad erfarenhet? När skulle vi lära oss hantera tekniken? Var det verkligen så enkelt att våra ”digital native elever” skulle fixa allt själva? Hårresande kommentarer som ”Vi behöver inga läromedel nu när vi kan googla allt” fick oss att kippa efter andan.

– Hallå, vi sysslar med kunskap här!

Vi startade vårt projekt. Alla som deltog skulle studera ett digitalt verktyg och redovisa på bloggen Ikt och sen då. 35 inlägg har det blivit allt som allt. De två sista kom nu i dagarna. Anna Lotta har testat bloggar i historieundervisningen och Carina och Marie har provat ett digitalt läromedel i SO. Båda artiklarna är verkligen läsvärda och tillsammans med de övriga inläggen om film, dataspel photostory, bloggar och webbplatser, så hoppas vi, att vi har bidragit till att öka kunskapen om digitala arbetssätt i undervisningen en liten smula. Och vad har vi kommit fram till? Ja, läs själva på bloggen 🙂

 

 

Det här inlägget postades i Digital bildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *