Högstadieungdomar skriver historia på bloggen – Äntligen är avhandlingen färdig!!

Bild avhandlingenNu ligger lic-avhandlingen Högstadieungdomar skriver historia på bloggen: Undervisning, literacy och historiemedvetande i ett nytt medielandskap på DiVA.

Jag sammanfattar innehållet på baksidan av avhandlingen så här: ”Under senare år har sociala medier introducerats i undervisningen som verktyg för lärande men hur interagerar dessa nya möjligheter till kommunikation och samarbete med en formell undervisningssituation i historia? I Högstadieungdomar skriver historia på bloggen beskriver och undersöker Cecilia Johansson ett möte mellan sociala medier och historieundervisningen när högstadieelever skriver inlägg i form av dagboksanteckningar från Andra Världskriget på en klassblogg. Det kollaborativa författarskap som många elever uppvisar tycks ha påverkat både hur och vad eleverna lär sig. Dessutom synliggörs en lärprocess där ett historiemedvetande ges förutsättningar att utvecklas.”

Jag har fått en fantastisk utbildning och jag kan garantera att Forskarskolan Historiska medier från Umeå universitet och Högskolan Dalarna och dess 15 nya lektorer kommer att påverka synen på historieundervisning i hela Skolsverige under lång tid.

Forskarskolans avhandlingar kommer bl.a. att samlas här på vår Monumentblogg

 

Det här inlägget postades i Bloggar, Digital bildning, Digitala arbetssätt, Digitala läromedel, Forskarskolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *