Kill your darlings så funkar det

eller hur? Det borde jag ha tänkt på när jag satte ihop min presentation till Så funkar det i Upplands Väsby. Tack kära deltagare för att ni artigt försökte hänga med på föreläsningen. Från en film med mina elever som pratar bloggar via en massa skärmdumpar på bloggprojekt över till Andra Världskriget och en historiefilosofisk diskussion om vad som utvecklar ett historiemedvetande. Massvis av elevtexter med exempel på historiemedvetandets narrativa kompetenser, toppat med en ny literacy med sju olika skriftpraktiker.

Vad jag ville att ni skulle få med er från föreläsningen, men som jag såklart inte hann säga, var att på en blogg syns allt som händer. Det syns att  skolan är mycket mer än kognitiva förmågor. Vår undervisning måste tillåta ett samarbete och öppenhet som tränar empati och engagemang. Eller som Peter Englund sammanfattar det i förordet till Stridens skönhet och sorg. Det handlar inte bara om vad kriget var. Det handlar också om hur det var med intryck, stämningar och upplevelser. Detta kunde eleverna i studien dela bl.a. tack vare att bloggen gav dem en öppen och autentisk skrivsituation.

Stort tack till Ann-Sofie Crona och Anna Carlsson för att jag fick komma och tack alla ni som lyssnade. Här kommer presentationen

 

Det här inlägget postades i Bloggar, Digital bildning, Digitala arbetssätt, Föredrag. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *