”Jag skiter i revolutionen!”

Jag skiter i revolutionen! Utbrast 14-åringen argt. Jag suckade inombords. Han hade kämpat med uppgiften i två veckor. Det var svårt, han svor, störde sina kamrater ”fattade ingenting” kunde inte, ville inte.  Jag hade förklarat flera gånger: ”Du ska göra en personbeskrivning och sedan skriva tre inlägg på bloggen där du låtsas att du är din franska person som upplever franska revolutionen. Med hjälp av en bild ur Diderots Encyklopedi hade pojken motvilligt bestämt sig för att jobba åt en ankarsmed i Nantes, en fransk flottstad.

”Jag tänker stanna här i smedjan hos min mästare. Jag rymmer inte till Paris som de andra. Jag får mat och kläder och har det bra här”, fortsatte eleven.  Aha, det var franske pojken som sket i revolutionen. Äntligen hade eleven knäckt koden och åtminstone fångats av så mycket av sin historia att uppgiften kändes möjlig. Han skrev koncentrerat resten av lektionen, WoW!

Nu har klasserna jobbat med sina revolutionsbloggar i tre veckor. De har skrivit både hemma och på lektionerna. Det var rörigt i början. Alla skulle registrera sig som användare på bloggen och lära sig hur man skapar nya inlägg och sidor. Dessutom var uppgiften som sådan inte lätt. De måste lära sig tillräckligt med fakta om revolutionen och 1700-talet för att sedan lägga till fantasi och inlevelse för att lyckas med uppgiften. Fakta förhördes med hjälp av ett G-prov som alla elever klarade fint.

Ju mer de jobbar med sina franska personer desto mer lever de sig in i deras öde. Ett par elever lät sina alias diskutera revolutionen på bloggen, adel mot borgare. 14 kommentarer blev det visst. Några andra kunde inte sluta lektionen. De hade blivit helt tagna över sina egna öden och ville bara fortsätta skriva.

Diderots Encyklopedi användes som inspiration för de osäkra eleverna. Vackra detaljrika bilder som samtidigt är förstahandskällor fungerade jättebra. Många pojkar är snickare, smeder, svärdsmakare osv. Bilden på barberaren nedan är kopierad från http://commons.wikimedia.org

Följ vårt arbete på 8B:s revolutionsblogg och 8D:s revolutionsblogg

Det här inlägget postades i Digitala arbetssätt, Elevers lärande och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *