Författararkiv: Cecilia Johansson

Wikipedia bästa källan?

Skrev detta på min blogg. Men egentligen hör det hemma här på projektbloggen. Med hjälp av Ulf Jämterud och kolla källan avslutade jag avsnittet Islam i religion med en källkritisk övning om internet. Webbplatserna som vi granskade fick jag från Ulf … Läs mer

Publicerat i Digitala arbetssätt | Etiketter | Lämna en kommentar

SO och bild har nytta av varandra

heter ett inlägg som jag skrev på min blogg. Det handlar om ett elevarbete som mitt föredrag i Uppsala handlade om. Läs det här

Publicerat i Digitala arbetssätt | Etiketter , | Lämna en kommentar

Franska revolutionen – digital storytelling

Två åttor på Helenelundsskolan har fått bygga bloggar om den franska revolutionen. Superstarmedia2 och hldupptäcker. Webbplatserna gjordes inom ramen för det lokala pedagogiska projektet Ikt och sen då. Syftet med projektet är att undersöka hur man kan höja kvaliteten i … Läs mer

Publicerat i Digitala arbetssätt, Digitala läromedel, Elevers lärande | Etiketter , | Lämna en kommentar

Känslor och fakta – Carin skriver om inlevelse på bloggen

När jag fick veta att vi skulle få i uppgift att se på den franska revolutionen genom en människa som levde under den tidens ögon och skriva en dagbok om vad vi upplevde hade jag ingen aning om hur mycket … Läs mer

Publicerat i Digital bildning, Digitala arbetssätt, Elevers lärande, Gästbloggare elev | Etiketter , , | Lämna en kommentar

På villovägar i kärleksträsket – en elev reflekterar

Att skriva om en historisk berättelse ur en deltagares perspektiv är inte alltid det lättaste. Det fick jag reda på då hela klassen skulle skriva blogginlägg om den franska revolutionen ur en medverkandes perspektiv. Poängen med det hela var att … Läs mer

Publicerat i Gästbloggare elev | Etiketter | Lämna en kommentar

Webbplatser som grupparbete

Arbetsområdet Nordens Basnäringar och miljö i SO redovisades med hjälp av webbplatser som byggdes i Google sites. Arbetsområdet brukar planeras som en gruppuppgift. Så det nya med arbetssättet var egentligen att redovisningen skedde i form av en hemsida. Elevarbetena finns … Läs mer

Publicerat i Digitala arbetssätt, Webbplatser | Etiketter | Lämna en kommentar

”Jag skiter i revolutionen!”

Jag skiter i revolutionen! Utbrast 14-åringen argt. Jag suckade inombords. Han hade kämpat med uppgiften i två veckor. Det var svårt, han svor, störde sina kamrater ”fattade ingenting” kunde inte, ville inte.  Jag hade förklarat flera gånger: ”Du ska göra … Läs mer

Publicerat i Digitala arbetssätt, Elevers lärande | Etiketter | Lämna en kommentar

Kristina Alexanderson i klassrummet

Vilken lyx, att få ha Kristina Alexanderson, projektledare på Webbstjärnan i sitt eget klassrum. Inom ramen för projektet Ordbehandling och skrivkurs i år 7 fanns det möjlighet att bjuda in en föreläsare till workshop om källkritk och webb i skolan. Igår … Läs mer

Publicerat i Elevers lärande | Etiketter | Lämna en kommentar

Ett stort äpple med ett litet BETT

Så kan man sammanfatta mina dagar kring den stora datamässan för utbildning i London. Resan arrangerades av ett företag som bjöd in oss på olika seminarier där det mesta började på I. Gordon Shukwit från Apple talade om hur man … Läs mer

Publicerat i Digitala arbetssätt, Digitala läromedel | Etiketter | Lämna en kommentar

Kristina Alexanderson i London

Kristina Alexanderson rapporterar i flera blogginlägg seminarierna hon gick på i London. Eftersom hon var på en annan semanarieserie (Diu:s?) än vi  så är det intressant läsning. Medan våra skolbesök fokuserade på hur eleverna använde ipods, ipads och macdatorer så handlade Kristinas skolbesök … Läs mer

Publicerat i Digitala arbetssätt, Digitala läromedel | Etiketter | Lämna en kommentar