Förlåta och tillåta om att blogga i skolan

Min kloka kollega Anders Skarin brukar säga att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse. Med det talesättet i ryggen började jag blogga i skolan, utan tillåtelse, utan kunskaper men med ett stort förtroende för- och en överenskommelse med mina elever.

Förra hösten kom en flicka till skolan med en stor kamera på magen. Utan att tänka föreslog jag henne att starta en blogg där klassens tid på Helenelundsskolan kunde dokumenteras.

– Får man det? Frågade Eira

Två dagar senare var bloggen på plats, jättefin med massor av bilder och roliga kommentarer. Men vart hade det utlovade lösenordet tagit vägen? Och var det nödvändigt att välja url:en http://helenelundsskolan.blogg.se/? Föräldrar som googlade på skolan hamnade här i stället för på hemsidan. Rektor fick ta telefonsamtalen från föräldrarna utan att ha en aning om vem som låg bakom. Jag bad ju aldrig om tillstånd.

Nåväl, inget hemskt hände, tillåtelse fixades, jag blev förlåten och klassen tycker jättemycket om sin blogg. Kanske inte det smartaste sättet att introducera ett nytt arbetssätt men det funkade! Titta gärna in på Eiras klassblogg.

Nedan tar jag upp tre webbplatser som jag har jobbat med sedan dess och där jag för varje blogg tar några steg mot det nya.

Den första bloggen, 8B:s Superstarmedia, är ett slags skyltfönster. Texterna eller inläggen är resultatet av ett projekt där målet var att förbereda eleverna för de nya genrerna argumenterande och utredande text som de skulle möta i år 8. De hade jobbat i halvklass med detta en timme i veckan i 20 veckor. Bedömningen var gjord och både jag och klassen var helt trygga med att lägga texterna på hemsidan. För att vänja eleverna vid att kommentera på nätet fick de bara skriva ”uppåtpuffar” Konstruktiv kritik och övrig respons hamnade i de digitala arbetsmapparna som eleverna hade tillgång till på vårt intranät.  Vi skapade en trygg men något tillrättalagd arena, där vi alla kunde vänja oss vid offentligheten och publicerandet.

 8D:s demokratiblogg som lades upp i höstas är något helt annat. Jag hade ont om tid och hade aldrig jobbat med Google sites. Det viktiga var att alla elever snabbt skulle få en egen blogg. Jag valde ett standardtema och förutom att ta bort kommunens tråkiga logga gjorde jag absolut ingenting åt layouten.

Arbetssättet var helt nytt för 8D. Som tur var är detta en positiv och ganska obekymrad klass så de hade inga problem med att gilla läget. Jag delade sidan med dem via e-post och förklarade uppgiften och sen fick de köra igång. De skrev ett inlägg om en valfråga och sedan kommenterade de minst två kamraters inlägg genom att ställa frågor. Den här sidan har fått ett eget inlägg som heter ”Deliberativa samtal”.  

Till sist har jag gjort  Fröken Cillas resursblogg i SO , också i Google sites Förutom att det är jättelätt att göra bloggportaler så är det enkelt att dela sin sida bara med exempelvis en klass och deras föräldrar. Tryggt och bra när man börjar blogga.

Det här inlägget postades i Digitala arbetssätt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *