Avsändare och kontext – ett måste på nätet också för Ruben Puentedura

Kikade igenom mejlen häromdagen. Som vanligt flera erbjudanden om kompetensutveckling. Ett hade rubriken Missa inte Jon Bergmann och det flippade klassrummet. Jon beskrevs som världsbäst på att flippa och tillfället var unikt. Det lär ju toppen men det som väckte mitt intresse var att mejlet inte hade någon avsändare. Okänd avsändare. Det första jag lär mina elever när de kommunicerar på nätet är: Var tydlig med vem du är och vad du har för syfte. Hittar ni inte avsändare och syfte i texter på nätet då vill någon dölja något. Vad ville arrangören av eventet inte visa? Ja kanske att de också är ett dataföretag som tjänar pengar på att förse skolor med datorer. Det verkar troligt att deras erbjudanden om komptetensutveckling riktade till skolor också handla om att legitimera datoranvändning i skolan. Inget fel med det, men jag vill lätt kunna ta ställning till den agenda som externa aktörer har när de verkar i skolan och tjänar pengar på mig och mina elever. Jag vill se det direkt i mejlet utan att behöva klicka mig runt.

Ett annat exempel är Ruben Puentedura, som i Sverige har upphöjts till någon slags frälsare tack vare sin SAMR-modell. Ruben presenterar sig som Dr. men talar inte om i vilket ämne han har sin doktorsgrad. Han är någon form av elektroingenjör. Det är för sig inget problem. Men han är inte tydlig. Han signalerar att han hör till en akademiskt kontext där han inte alls hör hemma. Han har inte publicerat en enda studie om sin fina modell. Den är inte empiriskt testad och skolans verksamhet ska som bekant vila på vetenskap och beprövad erfarenhet.När det dessutom visar sig att han är starkt knuten till  ett svenskt bolag som säljer IT-tjänster till skolan, då är det kört. Den akademiska skolforskningen kan inte ta i honom med tång. Inte jag heller, inte så mycket p.g.a. modellen i sig, som för att avsändaren inte är klar. Både som lärare och forskare måste jag uppleva olika aktörer som trovärdiga, helst utan att behöva googla.

Ruben Puentedura deltog i det så kallade Maine-projektet Maine Learning Technology Initiative MLTI som startade 2001. Man utvärderade ett projekt där varje elev fick sin egen dator 1:1. Inget förbättrat lärande i form av resultatförbättringar hos eleverna som ingick i studien kunde iakttagas. (Ida von Schantz Lundgren och Mats Lundgren i Unga elever med egen dator – några lärares tankar om hur deras undervisning påverkas.)

Det här inlägget postades i Digital bildning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Avsändare och kontext – ett måste på nätet också för Ruben Puentedura

  1. Pingback: Skippa Puentedura men läs Selwyn | Blogg och lärande

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *